Word for Today!

Sunday, December 27, 2009

Wanita: Agar Dikau Bahagia

Kepada setiap muslimah yang rela Allah swt sebagai Rabbnya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Rasulnya.

Kepada setiap pendidik yang berjihad di jalan Allah dengan untaian kalimahnya, menjaga norma-norma nya dan menyucikan jiwanya.

Kepada wanita yang bimbang dan bersedih, berbahagialah dengan dekatnya kemudahan, datangnya pertolongan Allah swt serta janji pahala yang besar dan terhapus segala dosa.


Tidak ada kecantikan bagi seorang wanita, tiada pula keindahan, harga diri dan kedudukan kecuali beriman kepada Allah swt. Apabila dirinya tegak di atas jalan ini, maka dia lah wanita yang mendapat petunjuk, diterima amalnya dan menjadi wanita pilihan disisi RabbNya.

Namun, jika dia melepaskan jalan kebenaran tersebut,kafir terhadap Tuhannya, mengingkari agamanya dan melepaskan tuntutanNya, maka dia lah cermin kepada wanita yang murahan, hina dan terbuang.


Pada saat itulah sinar kecantikan seorang wanita mula menghilang, walau berkalung gugusan bintang di langit, meskipun bermahkota bintang gemini dan matahari terbit di keningnya.

Wahai wanita muslimah yang jujur, wahai wanita mu'minah yang selalu kembali kepada Allah.

Jadikanlah dirimu itu seperti sepohon kurma. Jauh dari keburukan, menjulang tinggi menghindar dari sifat mengangau. Dilempar dengan batu dia menjatuhkan buahnya, tetap hijau pada musim panas mahupun dingin dan memberikan manfaat kepada sekalian manusia.

Jadilah engkau orang yang menjauhi perkara-perkara yang rendah, keperibadianmu terjaga dari segala pola hidup yang menipu rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, pandanganmu melahirkan ibrah, diammu adalah berfikir.

Saat itulah engkau mendapatkan ketenangan dan akan diterima oleh penduduk bumi. Tercurah segala pujian yang baik-baik, doa yang jujur dari semua makhluk, dan Allah swt akan menjauhkanmu dari awan kesempitan, bayang-bayang ketakutan, dan gumpalan kekeruhan.

Tidurlah berbantalkan curahan doa orang-orang mu'min, lalu bangunlah untuk meraih pujian yang ditujukan kepadamu. Saat itulah engkau mula menyedari bahawa kebahagiaan bukan terdapat pada simpanan harta, kad kredit dan kereta, rumah yang bagaikan istana, mahupun pada kasih nya seorang manusia, namun pada ketaatan terhadap Zat Yang Maha Terpuji. Kedamaian hidup bukan pada hiasan keduniaan, bukan pula mengabdi kepada hamba, namun kepada kepatuhan terhadap Zat Yang Maha Mulia.

Pesanku, jadilah seorang wanita yang bermaruah, yang punya kedudukan tinggi di sisi Tuhannya. Di mana namanya sentiasa disebut-sebut dalam kalangan para malaikat, dan yang berjaya memperoleh cinta yang Teragung, iaitu cintanya Ya Rabb lantas menjadi wanita yang paling bahagia di dunia.



Kisah aku...

Assalamualaikum...
Tak pernah lagi ku rasa ku bercerita begini..tapi hari ni ku rasa perlu...tak kisah la saper yg baca ni, ku sekadar nk berkongsi duka...aku tau, ramai lagi manusia yg lebih sedih dari ku sekarang, ramai lagi yg lagi menderita drpd ku..tp ku juga manusia biasa yg terlalu lemah...kadang2 kita mmg kuat..tp ada masanya kita kan jatuh tersungkur...Bila dapat cakap2 mcm ni, rasa cam mcm2 nk crita...hmmm...tpi tak tau mana nk mula...
Rindu kawan2, rindu sahabat2, rindu keluarga, yg pasti ku rindu ummi... naper la sampai jer umah nk sedih...padahal da dekat ngn kuarga... tpi bila kat umah ku rasa ku lagi homesick drpd ku duk kat hostel...
Knapa time kita nasihat org, pujuk org, kita rasa kita kuat..padahal bila hal yg sma blaku kat diri sndiri, sikit pun takleh nk handle??? heran...tu ker hipokrit??? kalu mcm tu aku mmg hipokrit la???
4hb da nk mula sem baru..tpi hati ku tak semangat lansung nk mulakan hari baru....rasa cam nk give up...aku rasa mcm da letih sgt...letih jaga hati org, letih nk puaskn hati org...aku tau, aku ckp pape pun kat sini cnfirm takde org kan baca...takde org kan hirau... :')
Tak perlu bersedih pun sebenarnya...tak de benda nk ditangiskan...tpi...bodoh betul...nangis jugak kan...mmg bodoh...baca la tahzan..tapi nangis gak...bodoh la aku ni...aku tau aku bodoh...blaja mcm2 pun tpi sikit pun takleh nk praktikkan...bodoh la tu...
Ya Allah...kuatkan la hati hamba yg hina ni...aku tau, aku banyak dosa, bnyak lalai...tpi walau aku tau, aku ttp tak insaf...kadang2 bila ingat aku takut, tpi bila tlupa, aku lenang...aku bnyak mungkiri janji ku pada Mu Ya Tuhan...aku rindukan kemanisan Hidayah Mu Ya Allah...da lama aku tinggalkan dunia yg penuh dgn kemanisan tu...aku da melangkah tlalu jauh..sampaikan sekarg ku rasa, aku tak pasti dan mungkin tak tau mana lagi arahku..mana destinasuku...mana haluanku...Ya Allah, aku tak mau jadi hamba yg sesat...aku mohon pada Mu...aku perlukan petunjuk Mu...pada Mu jua tempat ku bergantung....amin Ya Rabbal alamin..

Thursday, December 24, 2009

Tinta buat bakal suamiku


Aku tertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan?
Aku beristighfar memohon keampunanNya .
Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku daripada sebarang kejahatan.
Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu.
Kau ku rasa seolah-olah wujud bersamaku.
Dimana sahaja aku berada, aqal sedarku membuat perhitungan denganmu.
Ku tahu lelaki yang melamarku itu bukan dirimu.
Malah aku yakin pada gerak hati woman intuitionku yang mengatakan
lelaki itu bukan kau.

Aku bukanlan seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup.
Siapalah diriku ini untuk memilih berlian
sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud dimana- mana
tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain ,
dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli Syurga,
memimpinku ke arah tuju yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusof Alaihissalam yang mampu
mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat.
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz,
Allah pasti akan mencampakkan
rasa kasih di dalam hatiku jua hatimu kali pertama kita berpandangan
itu janji Allah. Akan tetapi,selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah,
selagi itu jangan kau zahirkan
perasaanmu itu kepadaku,kerana kau masih tidak
mempunyai hak untuk berbuat
begitu.Juga jangan kau lampaui batasan yang telah
ditetapkan syarak.Aku takut perlakuan
itu akan memberi impak yang tidak baik
dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak, cukuplah
dirimu yang diinfaqkan seluruhnya pada
mencari redha Ilahi. Aku akan berasa amat bertuah
andai dapat menjadi tiang seri atau pun
sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur
pada Ilahi kiranya akulah yang
ditaqdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan
tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah
atau tersungkur di medan yang dijanjikan
Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akanku
kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri.Itu impianku.

Aku pasti berendam air mata darah
andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu
kepadaku.Bukan itu yang ku
mimpikan.Cukuplah engkau mencintai Allah dengan sepenuh
hatimu.Kerana dengan mencintai Allah
kau akan mencintaiku keranaNya.Cinta itu lebih
abadi daripada cinta insan biasa.Moga cinta
itu juga yang akan mempertemukan kita kembali
di Syurga Aku juga tidak ingin dilimpahi
kemewahan dunia. Cukuplah dengan
kesenangan yang telah diberikan
ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk
kemudahanku sekiranya harta itu
membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap
agama .Aku tidak akan sekali-kali
bahagia melihatmu begitu.Biarlah kita hidup di
bawah jaminan Allah sepenuhnya.Itu lebih
bermakna bagiku.

Ma'assalamah Ilal Liqo' Fiamanillah..

Just For You…My Destiny…


Meaningful words for my love… just want to ask you for something you have to know…
Who are you? Where are you? And where have you been?
You… that I’ve been searching for…
Why can’t you realize that I really need you for the times I’m not in my truthful side..
Why you never show up for the moments I need the strength…
How come you still ignoring me in my lonely way to live…
I know, I shouldn’t ask you about this…
But, you know why, I’m living with my tears, waiting and keep waiting for you to come and save me…
I keep trying to lessen to the weight of my heart…to a place where I can share it with you…

Every day and night…I keep feeling the connection between you and me…
I want to find the courage that isn’t shown in you.. Just to confirm it and make the story begin…
If I could, I can tell you one more time that I really love you… The only true love that I kept, just for you…
Just shown yourself and prove that you are exist…Then I can show all the love I have, honestly for you…

If the tears come, just keep it silently for a while..just for a while…because I already knew…
that you also waiting to see me…and you also not that strong as me… Just waiting for the time we will see.. and hoping in your heart that on that time,
you will become the strongest and can guarding me by yourself…
It’s because you learned now, and prepared yourself to become a good leader in the future…
And realize that…
you are My Destiny…

Even though I knew, you are away from me…
I just hope to see you soon..in the greatest way HE make us to see…amin
Just glad to see you.. Some day… InsyaAllah…

Sunday, October 4, 2009

Coretan...

Assalamualaikum...sekadar coretan...boring tak tau nk crita apa...rasa nk mencoret...maaf la kalau coretan ni lagi memboringkan..huhu...sepinya hidup ni tanpa kasih Dia kan?? Sedihnya hidup ni tanpa perhatian Dia kan?? Tapi...walaupun sepinya terasa, sedihnya mengunjung tiba..kenapa diri masih lalai dan alpa?? Bodohnya diri ni kan...bodoh sangat2...kenapa bodoh sangat??? Maaf terkasar bahasa..tapi jangan sesiapa terasa sebab ni hanya untuk diri yang bodoh ni...

Friday, August 7, 2009

"Aisyah Aqilah"


Saya da selamat melahirkan baby girl 2.5 kg kul 3 pagi tadi :-)
Sender : Aalong (“,)
Sent : 25-Jan-2009
04:05:00

Alhamdulillah…kul 6 pagi baru ku baca mesej tu..huhuu…dapat anak sedara la ku pagi ni…hmmmm…abah dari 4 pagi lagi dah tak senang duduk… “pagi ni kita terus ke Taiping yer…” huhuhu…tak sabar abah, nak gi terima anugerah ‘pangkat datuk’ la katakan…kul 8 pagi terus bertolak ke Taiping, kebetulan gak, angah pun balik cuti, leh la gi rai anak sedara sama-sama..huhu..sume orang nampak happy..nak jupe orang baru la katakan.. Aku pun apa kurangnya, hahaha..maklumla, anak sedara sulong… Abah ngah tak sihat pun leh naik semangat… semangat seorang ‘atuk’…hehehe… Tapi, kalu arwah ummi ada gak kan, mesti lagi happppyyyyy… “Ummi, ummi tau tak, ummi dah jadi nenek tau…tak tau nak cakap camana, tapi jah nak gitau gak ummi, ummi dah jadi nenek ;’-) tahniah...” Takper ker ek??? Bestnyer kalu boleh cakap depan-depan ngan ummi pasal ni... Astaghfirullah…ampuni aku Ya Allah… Cucurilah rahmat-Mu ke atas roh Ummi, moga ummi tenang di sana…amin.

Friday, June 5, 2009

Holding Back The Tears


A picture that gets smeared in white
And my fragrance that seems to have faded away
All get concealed by
The glaring cloud

My heart that has no words
Slowly starts to move by feeling
Those times that slipped through
Are in my hands

I’m holding back the tears…

I walk
Trying to lessen
To weight of my heart
To a place
That is neither close nor far
Where a different me stands
I will not cry

I bring my two hands together again
To a place that will hear it
As I live though these
Unmemorable times

Though it seems stupid
We’re always together
The pain that I
Want to let go
Dries the tears that flows
Through my body

I’m living with my tears…

I walk
Trying to lessen
To weight of my heart
To a place
That is neither close nor far
Where a different me stands
I will not cry

I’m holding back the tears...

I run
Adding to the
Weight of my faith
To a place
That is neither high nor low
Where a different me stands again
With a small smile
I can laugh…

Saturday, February 28, 2009

isteri solehah...

isteri cerdik yang solehah penyejuk matapenawar hatipenajam fikirandi rumah dia isteri di jalanan kawandi waktu kita buntu dia penunjuk jalan
pandangan kita diperteguhkanmenjadikan kita tetap pendirianilmu yang diberi dapat disimpan kita lupa dia mengingatkan
nasihat kita dijadikan pakaian silap kita dia betulkanpenghibur diwaktu kesunyianterasa ramai bila bersamanya
dia umpama tongkat si butabila tiada satu kehilangandia ibarat simpanan ilmu semoga kekal untuk diwariskan

Bermuda triangle???

Tajuk: Misteri dan Jawapan dari Bermuda Triangle
Bermula dari Florida, membawa ke Miami, Puerto Rico dan seterusnya kePulau Bermuda, bentuk terkuat yang diketahui oleh manusia telah terhasil iaitu tiga segi. Piramid berbentuk tiga segi, maka ia kukuh hingga kini. Kalau kita ambil kayu dan ikatkan menjadi bentuk tiga segi ia sentiasa lebih buat daripada yang berbentuk empat segi. Begitulah istimewanya tiga segi tetapi dalam masa yang sama ia juga menyimpan misteri.
Bermuda Triangle berbentuk tiga segi dan ia cukup menakutkan. Anda tentu pernah mendengar tentang misterinya Bermuda Triangle. Paling tidak kehilangan skuadran TBM Avengers sebaik sahaja berlepas dari Fort Lauderdale, Florida pasti mendatangkan pelbagai tanda tanya.Apa yang ada di Bermuda Triangle? Dikatakan apabila anda berada di sana, kompas tidak lagi menunjukkan arah ke utara. Anda dikira hilang. Satu lagi tempat dikenali sebagai "Devil'sSea"oleh ahli pelayaran Jepun dan Filipina terletak di luar dari kawasan pantai laut Jepun, juga dikatakan memiliki keanehan serupa. Pada ketinggian 25,300 kaki dan masih mendaki untuk mencapai 29,000 kaki, sebuah jet turbo yang dikendalikan oleh Verdi dan Lukaris kelihatan okey. Radar di menara kawalan masih menujukkan di mana mereka berada. Semuanya kelihatan normal. Tiba-tiba ia ghaib begitu sahaja, seolah-olah tidak pernah wujud sebelum itu. Tidak ada tanda-tanda menunjukkan ia jatuh ke laut atau menghadapi apa-apa kesukaran. Ia tiba-tiba ghaib! Apa yang sebenarnya telah berlaku?Teringat saya pada satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya, Apabila salah seorang berada di tempat yang terbuka atau di tengah matahari sedang bersinar, lalu bayangan yang meneduhinya bergerak sehingga sebahagian dari dirinya terletak di tempat panas dan sebahagian lagi di tempat sejuk, maka hendaklah diaberdiri (meninggalkan tempat itu). Dikatakan, larangan ini kerana tempat seperti itu adalah tempat yang paling digemari oleh syaitan. Jadi apa kaitannya dengan Bermuda Triangle?Kawasan ini terletak di perairan Atlantik di pertengahan antara benua Amerika Utara dengan Afrika. Secara mudah, lokasi ini adalah kawasan pertembungan dua arus panas dari Afrika dan sejuk dari Amerika Utara. Dengan hadis ini maka terjawablah misteri Bermuda Triangle.Perkara-perkara aneh yang berlaku itu tentu antara lain disebabkan pertembungan antarapanas dan sejuk dan istana syaitan yang mungkin tersembunyi di situ. Malah saya pernah membaca sebuah buku bertajuk Dajjal akan Muncul dari Kerajaan Jin di Segi tiga Bermudaoleh Sheikh Muhammad Isa Dawuud dari Mesir yang mendedahkan bahawa kawasan Bermuda Triangle adalah kawasan jin dimana dari situlah akan muncul dajjal. Jika benar dakwaan buku ini, tidak syak lagi apa yang disabdakan oleh Nabi s.a.w. itu nyata mendahului zaman.Sekali gus ia membuktikan Islam memiliki semua jawapan untuk semua persoalan.Masihkah anda hendak berdolak-dalik? Mari sama-sama merenung dan melihat.

Sunday, January 4, 2009

Gambar Muslimahkah ini???

Foward : MUQADDIMAH
Terkadang bila melayari weblog-weblog rakan, menjelajah ke dalam dunia maya bagi manusia yang memayakan diri mereka, saya merasa hairan melihat sesetengah weblog muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu pula untuk memaparkan gambar masing-masing.
Tiadalah terlalu salah untuk memaparkan gambar anda, ya muslimah sekalian, namun, sayangnya, anda terlupa bahawa gambar yang anda posting itu adalah gambar sebesar skrin 17 inci! Setiap butir jerawat dan bulu halus di muka anda terpampang rapi!
MUSLIMAH & GAMBAR : ADA APA DENGANNYA?
Tidaklah tujuan saya mengaibkan kalian. Saya adalah rakan kamu. Sahabat kamu. Yang enggan melihat wajah-wajah anda itu, dipaparkan sewenang-wenangnya kepada orang. Biarpun wajah bukan aurat mengikut sesetengah mazhab, namun tatkala fitnah mengundang, tidakkah ia melayakkan ianya ditutup dari pandangan umum? Muslimahku, Dunia internet semakin berkembang maju. Satu hari, satu weblog, mungkin berjuta-juta orang yang melihatnya setiap hari.
Di kalangan mereka ada yang bagus, yang menundukkan pandangan selaras firman Allah dalam Surah An-Nur “Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan. ”
Namun, kita harus akui, bahawa di kalangan jutaan orang itu, ada yang hatinya sakit, ada yang jiwanya perit menanggung kesakitan akibat terlihat wajah-wajah kamu biarpun kamu bertudung litup. Muslimahku, Kalau kita lihat dunia gambar bukan main maju lagi. Dahulu, cuma setakat kamera yang perlu dicuci gambarnya. Kini, telefon juga menjadi kamera. Kamera pula lebih dahsyat, lebih instant, sesegera mee segera yang sama kerosakan yang dibawanya, penyakit hati.

Alangkah malangnya, kalau wajah-wajah anda yang terpamer itu, mengundang gejolak rasa di jiwa insan bernama lelaki, yang beriman akan beristighfar dan memujuk hati, manakala yang sakit jiwanya, akan mula mengganggu anda. Mula memburu anda dengan SMS, telefon, hatta mungkin mendekati anda, dengan tujuan memiliki anda….
Hanya kerana satu kesilapan yang mungkin anda tidak terniat, wajah anda terpampang besar di internet! Gambar adalah bayangan realiti. Namun mungkin juga ia fantasi. Kadangkala tertipu juga lelaki pada fantasi Photoshop, Fireworks dan seribu satu pengedit gambar lagi. Kalau itu memang tujuan anda, anda tanggung sendirilah. Tapi kalau niat anda cuma berkongsi, dengan tanpa sedar mengajak fitnah bertandang, maka amaran saya, hati-hatilah!
PENYELESAIANNYA….
Andalah sahaja yang mampu menyelesaikannya. Bukan orang lain. Diri anda, andalah yang harus menjaganya. Apa tujuan anda bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan orang kepadamu? Maka, soalan saya, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah anda besar-besar menutup pandangan orang terhadap andakah? Kerana weblog-weblog dan web foto itu milik anda, seharusnyalah anda kecilkan wajah-wajah anda dengan mengecilkan saiz gambar itu.
Banyak cara boleh dilakukan menggunakan perisian pengedit gambar. Belajarlah daripada yang tahu. Hindarkanlah aksi-aksi dan posing-posing yang hanya akan menambahkan lagi kerosakan jiwa masyarakat. Sekiranya niat anda hanya ingin berkongsi dengan rakan muslimah anda, lakukanlah secara tertutup. Elakkan posting yang boleh dilihat oleh segala macam jenis orang. Kalau lebih mudah, anda kirim saja emel bergambar pada rakan muslimah anda itu.

Ingat, wajah anda, anugerah Allah.
Anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja...Wallahu A’lam..
Wanita solehah, Itulah sebaik-baik hiasan...
S e l a m a t B e r m u j a h a d a h