Word for Today!

Sunday, December 27, 2009

Wanita: Agar Dikau Bahagia

Kepada setiap muslimah yang rela Allah swt sebagai Rabbnya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Rasulnya.

Kepada setiap pendidik yang berjihad di jalan Allah dengan untaian kalimahnya, menjaga norma-norma nya dan menyucikan jiwanya.

Kepada wanita yang bimbang dan bersedih, berbahagialah dengan dekatnya kemudahan, datangnya pertolongan Allah swt serta janji pahala yang besar dan terhapus segala dosa.


Tidak ada kecantikan bagi seorang wanita, tiada pula keindahan, harga diri dan kedudukan kecuali beriman kepada Allah swt. Apabila dirinya tegak di atas jalan ini, maka dia lah wanita yang mendapat petunjuk, diterima amalnya dan menjadi wanita pilihan disisi RabbNya.

Namun, jika dia melepaskan jalan kebenaran tersebut,kafir terhadap Tuhannya, mengingkari agamanya dan melepaskan tuntutanNya, maka dia lah cermin kepada wanita yang murahan, hina dan terbuang.


Pada saat itulah sinar kecantikan seorang wanita mula menghilang, walau berkalung gugusan bintang di langit, meskipun bermahkota bintang gemini dan matahari terbit di keningnya.

Wahai wanita muslimah yang jujur, wahai wanita mu'minah yang selalu kembali kepada Allah.

Jadikanlah dirimu itu seperti sepohon kurma. Jauh dari keburukan, menjulang tinggi menghindar dari sifat mengangau. Dilempar dengan batu dia menjatuhkan buahnya, tetap hijau pada musim panas mahupun dingin dan memberikan manfaat kepada sekalian manusia.

Jadilah engkau orang yang menjauhi perkara-perkara yang rendah, keperibadianmu terjaga dari segala pola hidup yang menipu rasa malu. Ucapanmu adalah zikir, pandanganmu melahirkan ibrah, diammu adalah berfikir.

Saat itulah engkau mendapatkan ketenangan dan akan diterima oleh penduduk bumi. Tercurah segala pujian yang baik-baik, doa yang jujur dari semua makhluk, dan Allah swt akan menjauhkanmu dari awan kesempitan, bayang-bayang ketakutan, dan gumpalan kekeruhan.

Tidurlah berbantalkan curahan doa orang-orang mu'min, lalu bangunlah untuk meraih pujian yang ditujukan kepadamu. Saat itulah engkau mula menyedari bahawa kebahagiaan bukan terdapat pada simpanan harta, kad kredit dan kereta, rumah yang bagaikan istana, mahupun pada kasih nya seorang manusia, namun pada ketaatan terhadap Zat Yang Maha Terpuji. Kedamaian hidup bukan pada hiasan keduniaan, bukan pula mengabdi kepada hamba, namun kepada kepatuhan terhadap Zat Yang Maha Mulia.

Pesanku, jadilah seorang wanita yang bermaruah, yang punya kedudukan tinggi di sisi Tuhannya. Di mana namanya sentiasa disebut-sebut dalam kalangan para malaikat, dan yang berjaya memperoleh cinta yang Teragung, iaitu cintanya Ya Rabb lantas menjadi wanita yang paling bahagia di dunia.



Kisah aku...

Assalamualaikum...
Tak pernah lagi ku rasa ku bercerita begini..tapi hari ni ku rasa perlu...tak kisah la saper yg baca ni, ku sekadar nk berkongsi duka...aku tau, ramai lagi manusia yg lebih sedih dari ku sekarang, ramai lagi yg lagi menderita drpd ku..tp ku juga manusia biasa yg terlalu lemah...kadang2 kita mmg kuat..tp ada masanya kita kan jatuh tersungkur...Bila dapat cakap2 mcm ni, rasa cam mcm2 nk crita...hmmm...tpi tak tau mana nk mula...
Rindu kawan2, rindu sahabat2, rindu keluarga, yg pasti ku rindu ummi... naper la sampai jer umah nk sedih...padahal da dekat ngn kuarga... tpi bila kat umah ku rasa ku lagi homesick drpd ku duk kat hostel...
Knapa time kita nasihat org, pujuk org, kita rasa kita kuat..padahal bila hal yg sma blaku kat diri sndiri, sikit pun takleh nk handle??? heran...tu ker hipokrit??? kalu mcm tu aku mmg hipokrit la???
4hb da nk mula sem baru..tpi hati ku tak semangat lansung nk mulakan hari baru....rasa cam nk give up...aku rasa mcm da letih sgt...letih jaga hati org, letih nk puaskn hati org...aku tau, aku ckp pape pun kat sini cnfirm takde org kan baca...takde org kan hirau... :')
Tak perlu bersedih pun sebenarnya...tak de benda nk ditangiskan...tpi...bodoh betul...nangis jugak kan...mmg bodoh...baca la tahzan..tapi nangis gak...bodoh la aku ni...aku tau aku bodoh...blaja mcm2 pun tpi sikit pun takleh nk praktikkan...bodoh la tu...
Ya Allah...kuatkan la hati hamba yg hina ni...aku tau, aku banyak dosa, bnyak lalai...tpi walau aku tau, aku ttp tak insaf...kadang2 bila ingat aku takut, tpi bila tlupa, aku lenang...aku bnyak mungkiri janji ku pada Mu Ya Tuhan...aku rindukan kemanisan Hidayah Mu Ya Allah...da lama aku tinggalkan dunia yg penuh dgn kemanisan tu...aku da melangkah tlalu jauh..sampaikan sekarg ku rasa, aku tak pasti dan mungkin tak tau mana lagi arahku..mana destinasuku...mana haluanku...Ya Allah, aku tak mau jadi hamba yg sesat...aku mohon pada Mu...aku perlukan petunjuk Mu...pada Mu jua tempat ku bergantung....amin Ya Rabbal alamin..

Thursday, December 24, 2009

Tinta buat bakal suamiku


Aku tertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan?
Aku beristighfar memohon keampunanNya .
Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku daripada sebarang kejahatan.
Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu.
Kau ku rasa seolah-olah wujud bersamaku.
Dimana sahaja aku berada, aqal sedarku membuat perhitungan denganmu.
Ku tahu lelaki yang melamarku itu bukan dirimu.
Malah aku yakin pada gerak hati woman intuitionku yang mengatakan
lelaki itu bukan kau.

Aku bukanlan seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup.
Siapalah diriku ini untuk memilih berlian
sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud dimana- mana
tetapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain ,
dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli Syurga,
memimpinku ke arah tuju yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusof Alaihissalam yang mampu
mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat.
Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz,
Allah pasti akan mencampakkan
rasa kasih di dalam hatiku jua hatimu kali pertama kita berpandangan
itu janji Allah. Akan tetapi,selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah,
selagi itu jangan kau zahirkan
perasaanmu itu kepadaku,kerana kau masih tidak
mempunyai hak untuk berbuat
begitu.Juga jangan kau lampaui batasan yang telah
ditetapkan syarak.Aku takut perlakuan
itu akan memberi impak yang tidak baik
dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak, cukuplah
dirimu yang diinfaqkan seluruhnya pada
mencari redha Ilahi. Aku akan berasa amat bertuah
andai dapat menjadi tiang seri atau pun
sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur
pada Ilahi kiranya akulah yang
ditaqdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan
tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah
atau tersungkur di medan yang dijanjikan
Allah dengan kemenangan atau syahid itu. Akanku
kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri.Itu impianku.

Aku pasti berendam air mata darah
andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu
kepadaku.Bukan itu yang ku
mimpikan.Cukuplah engkau mencintai Allah dengan sepenuh
hatimu.Kerana dengan mencintai Allah
kau akan mencintaiku keranaNya.Cinta itu lebih
abadi daripada cinta insan biasa.Moga cinta
itu juga yang akan mempertemukan kita kembali
di Syurga Aku juga tidak ingin dilimpahi
kemewahan dunia. Cukuplah dengan
kesenangan yang telah diberikan
ibubapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta untuk
kemudahanku sekiranya harta itu
membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap
agama .Aku tidak akan sekali-kali
bahagia melihatmu begitu.Biarlah kita hidup di
bawah jaminan Allah sepenuhnya.Itu lebih
bermakna bagiku.

Ma'assalamah Ilal Liqo' Fiamanillah..

Just For You…My Destiny…


Meaningful words for my love… just want to ask you for something you have to know…
Who are you? Where are you? And where have you been?
You… that I’ve been searching for…
Why can’t you realize that I really need you for the times I’m not in my truthful side..
Why you never show up for the moments I need the strength…
How come you still ignoring me in my lonely way to live…
I know, I shouldn’t ask you about this…
But, you know why, I’m living with my tears, waiting and keep waiting for you to come and save me…
I keep trying to lessen to the weight of my heart…to a place where I can share it with you…

Every day and night…I keep feeling the connection between you and me…
I want to find the courage that isn’t shown in you.. Just to confirm it and make the story begin…
If I could, I can tell you one more time that I really love you… The only true love that I kept, just for you…
Just shown yourself and prove that you are exist…Then I can show all the love I have, honestly for you…

If the tears come, just keep it silently for a while..just for a while…because I already knew…
that you also waiting to see me…and you also not that strong as me… Just waiting for the time we will see.. and hoping in your heart that on that time,
you will become the strongest and can guarding me by yourself…
It’s because you learned now, and prepared yourself to become a good leader in the future…
And realize that…
you are My Destiny…

Even though I knew, you are away from me…
I just hope to see you soon..in the greatest way HE make us to see…amin
Just glad to see you.. Some day… InsyaAllah…