Word for Today!

Wednesday, August 19, 2015

Kita Tanya Al-Quran Jawab!

"...Satu malam tu..
Macam biasa kami berkumpul buat usrah sama-sama smile emoticon
Dengan riang nya ummul cakap pada anak-anak usrah
"Hari ni tak ada pengisian !!! Kita buat aktiviti !! "
" Ok, aktivitinya... kita tanya dan doa pada Allah..
Ya Allah macam mana cara aku nak kenal Engkau ??
Tanya dan terus buka Al Quran..
Haaa !! Dapat page apa ? dapat surah apa ? dapat ayat apa ? "
Heee baca punya baca..Bammpp macam terkena jer pada diri.. macam sama jer character aku dengan apa yang dalam Quran tu.. macam betul jer ujian-ujian yang aku tengah alami ni...Huu... siap bagi tau kita perlu.... ( setiap orang dapat "mesej" lain-lain )Heee kan ???Tolong share cerita pengalaman kalian dengan Al Quran ya ?? Jom pakat-pakat comment kat sini.. sama-sama kita bagi semangat kat orang lain untuk rasa macam mana nikmatnya kita rasa dengan Al Quran wink emoticon
.grin emoticonbySatu malam tu..

*yang di tag tolong lah share apa-apa cerita yang menarik, pengalaman bersama Al Quran..." 
by: Ummul Khair

Sharing is caring! and we're loving!^^

Okey, untuk topik ni, Allah ilhamkan aku untuk buka surah Fushshilat, surah ke 41, ayat 1 - 20...
Jom kita fahami apa yang Allah nak sampaikan melalui ayat2 ni^^
Surah ni banyak menyentuh tentang sifat Allah yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Allah menyampaikan khabar gembira kepada mereka yang beriman dengan perkhabaran tentang syurga-Nya. Kadang2, rahmat Allah tidak terbatas hanya untuk orang yang beriman sahaja tetapi berlanjutan sehingga ke generasi penerus mereka yang merupakan suatu penghormatan bagi mereka.

Seperti yang kita sedia maklum, kita tahu apa salah kita, kita kenal dosa2 kita, kita sedar bahawa kita terkadang leka, tapi Allah xpernah sekalipon berlengah atau putus asa dalam memberi rahmat dan keampunan-Nya pada kita...kita selalu zalimi diri kita, tetapi taubat selalu kita lupa...Allahhuu, sayang nya Allah pada hamba2Nya, xsedikit pun berkira dengan nikmat2 yang kadang2 kita khianati kerana terlalu ikutkan nafsu dan bisikan kosong syaitan yang durjana... Jadi, kerana kita tau dan kita sedar bahawa Allah tidak pernah sekali pun lupakan kita, tolong jangan takut dan segan untuk memohon ampun dan taubat kepadaNya, kerana hidup kita hanya sementara. Rebutlah peluang yang ada untuk memohon petunjuk, rahmat dan keampunanNya...

Berkisar pula tentang sifat Allah yang Maha Penyayang.. Allah jua mengajar kita untuk saling berkasih sayang, saling menolong, saling mencintai, dan saling memenuhi keperluan sesama hamba agar dapat mendidik jiwa untuk saling berlemah lembut sesama kita... banyak contoh teladan yang ditunjukkan Rasulullah saw tentang bagaimana Baginda menyayangi, melembuti para sahabat sebagai teman, sahabat dan saudara.

Jadi kesimpulannya disini, berdasarkan apa yang cik moon rungkaikan pada aku malam tu, Allahuu...betul2 setepek atas batang idung sendiri Allah bagi... Dengan ujian Nya, dengan pengalaman, dengan pengetahuan yang Allah pinjamkan tu, subhanallah, terasa terkena... Sebab, suka aku tekankan ayat ni "sebab Allah tahu apa yang tidak kita ketahui"... jadi, kita kena yakin, perasaan yang datang adalah anugerah, tafsir ape yang kita rasa, berlandaskan ilmu dan syariat, pasti kita xkan tersasar dari landasan-Nya...
InsyaAllah...wallahualam^^

‪#‎Hokehhsayadahhhhh‬^^

No comments:

Post a Comment