Tuesday, August 26, 2008

ibu kitter...




My memory…

“ Ubat ummi tak buh lagi…” ……rupanya, ini lah perkataan akhir yang dapat aku dengar jelas dari suara seorang insan berjasa bernama “ibu” seminggu sebelum dia pergi menyahut seruan Ilahi… Aku ingat lagi masa tu, ummi baru lepas kuar wad...Ummi ada tekanan darah tinggi n kencing manis...tapi ummi tetap kuat cuba lawan sakit dia tu... Tekanan darah dia tinggi sangat…apa yang ummi fikir sebenarnya??? Naper ummi fikir banyak sangat??? Aku tak suka tengok ummi sakit macam tu…tapi, mungkin itulah hikmah dari-Nya…Dia hilangkan sekejap matahari dalam hidup kita dan Dia bagi hujan, puas kita menangis merintih ‘mana perginya matahari??’ Kita tak sedar yang rupanya Dia nak bagi kita pelangi yang indah…macam tu lah corak hidup ni... Allah dah aturkan segalanya dengan baik…tapi manusia macam aku ni jer yang susah nak nampak sumer tu… lepas ummi ‘pergi’, baru aku sedar bahawa awal2 lagi Dia dah bagi peluang kat aku untuk melakar secalit memori bahagia bersama ummi..

Dari kami adik-beradik kecik lagi, ummi jual nasi pagi2 nak tampung p’belanjaan kuarga…Ummi nak tolong abah…masa kecik2 aku memang tak reti nak tolong ummi kat dapur, tapi bila da besar panjang tu, pandai2 sendiri la kan…Tapi, lama kelamaan, ummi selalu sakit n kadang2 berniaga kadang2 tak…jadi kami adik-beradik pakat la larang ummi dari jual nasi lagi…tapi tu la ummi, dia tetap buat bila da rasa sihat sikit…bila da macam tu, kitorang tolong la yang mana perlu kan…tapi, semua tu tak lama…tiba2, sekali lagi Allah uji ummi dengan sakit yang lagi teruk…malam tu, ummi lelah, lemah sangat…abah hantar ummi gi klinik…tapi kat klinik apa sangat la yang boleh dibuat lebih2 lagi masa tu da tengah malam pun…lepas tu la baru ummi gi check kat hospital…then, baru tau la yang ummi disyaki mengidap sakit lemah jantung lak…macam2 rawatan la orang2 kat hospital tu buat sampai la ummi masuk kuar wad sampai 2,3 kali…so, aku ngan kakak2 aku la gilir2 jaga ummi kat wad masa tu…bahgia sangat masa tu…ummi lebih suka bergurau, bercerita dan dengar cerita2 kitorang…suka sangat tengok ummi ketawa masa tu…bahagia ^^

Sampailah saat tu, lepas ummi da kuar wad seminggu dan dah kelihatan lebih sihat, Allah duga lagi kami dengan dugaan yang lagi berat…semuanya bermula hari tu, hari khamis, aku ngan kakak aku balik cuti hujung minggu…punya la happy masa tu siap beli KFC nak balik makan sama2…yela, seminggu tinggal ummi rindu, risau semua ada…aku kena balik asrama sebab aku tengah belajar lagi masa tu, baru masuk semester 3, kakak pulak kerja, so, hujung minggu je la leh luang masa ngan ummi…tapi, sampai2 je kat umah, terus dengar abah melaung dari arah dapur…kenapa?? Ummi pengsan…pengsan kat sinki… Rupanya ummi nak masak, ummi cuba nak masak, masak untuk makan bersama anak2 dia, mungkin untuk kali terakhir…tapi, ummi sudah tak mampu, ummi pengsan kat situ…kitorang angkat ummi sama2 then terus ke hospital…tapi masa tu aku tak ikut abah terus, abah suruh aku pergi ngan mak sedara aku yang tinggal kat belakang umah…lepas maghrib baru aku sampai kat hospital…aku masuk tengok ummi, ummi terbaring atas katil hospital dengan wayar yang berselirat…mata ummi pejam, tapi aku nampak sesuatu…ada air mata yang mengalir dari wajah ummi…ummi nangis…mungkin ummi sakit sangat masa tu…tapi ummi tetap kaku di situ…badan ummi tak gerak lansung… “Ya Allah, selamatkanlah ummi, panjangkanlah umur ummi”…itu saja yang mampu aku buat masa tu selain dari nangis…Lepas tu doktor datang cakap kena transfer hospital sebab nak kena scan otak…kat hospital tu tak leh buat…so, ummi terus dibawa dengan ambulans ke hospital lain, aku ngan abah ikut dari belakang…aku tengok abah pun tak berenti nangis…abah sedih tengok ummi cam tu…sesampainya kat sana, ummi terus dibawa ke bilik scan…sambil2 tunggu, ramai la family yang datang…tapi masa tu aku terus2an nangis…kenapa la aku ni lemah sangat…aku tak leh tengok ummi dalam keadaan macam tu…hati aku sebak…aku terasa…terasa sesuatu yang aku mitak Allah jauhkan…aku tak nak khilangan ummi…tapi takdir yang tersirat sudah jelas dengan keputusan yang tersurat…doktor datang dengan keputusan scan otak ummi…aku hampir rebah mendengar patah kata yang diucapkan doktor…katanya, ummi da tak banyak masa lagi…pembuluh darah dalam otak ummi da banyak yang pecah dan berlaku pendarahan yang teruk…ummi dah koma tak sedarkan diri…dia hanya memberi kami sekeluarga memilih antara 2 pilihan yang kalau boleh mana2 satu pun aku tak nak pilih…aku nak ummi sihat macam dulu…tapi itulah dia kehendak Pencipta…apa yang doktor suruh pilih samada nak bawa ummi balik ataupun biarkan sahaja di hospital menanti detik terakhir hidup ummi…aku tak sanggup dengar, masa tu aku rasa keadaan jadi gelap, aku da tak nampak orang sekeliling yang mungkin memerhati tingkah aku tika itu…aku sebak, aku takut, aku…ntah la…jiwa aku terasa kosong…nasib baik masa tu bapa sedara yang paling rapat ngan kami ada sama, dia la yang banyak nasihatkan aku dan tenangkan jiwa ni dengan janji2 Allah…terlalu banyak air mata yang aku tumpahkan malam tu, tapi belum setitik pun aku lihat mengalir dari mata kakak ku…tabah betul dia berbanding diriku…semua yang ada sudah mula membacakan yasin buat ummi…aku turut sama walaupun dengan suara yang tersekat2…aku perlu kuat…

Selesai sahaja bacaan yasin, jam menunjuk tepat pukul 12.47 tengah malam 30 mac 2007, ummi telah menghembuskan nafasnya yang terakhir…innalillahiwainnailaihiraji’un…al-fatihah…

Ummi telah pergi, pergi buat selama-lamanya…Ya Allah, cucurilah rahmat-Mu ke atas roh ummi…tempatkanlah dia di kalangan orang-orang yang solehah…hanya doa yang mampu aku sampaikan, segala jasa dan pengorbanan ummi selama ni sudah tak mampu untukku balas…namun aku mengharapkan, moga Allah membalasnya…ummi, semoga ummi tenang di sana…I love you and miss you so much… dari anakmu…

Sebenarnya banyak pengajaran yang boleh kita dapat dalam hidup ini…asalkan kita tidak leka dan peka dengan amaran-amaran-Nya…kepada sesiapa yang masih ada ibu dan ayah…jaga lah mereka sebaiknya…janganlah sakiti hati mereka…ingatlah, tanpa mereka tiadalah kita…dan ingatlah selalu jerit perih ibu mengandungkan dan melahirkan kita…hargailah mereka selagi ada masanya…jangan biarkan masa membunuh jiwa kita…jadikan pengalaman sebagai pengajaran…pengajaran sebagai ingatan…dan…ingatan sebagai panduan dalam mengharungi liku2 kehidupan yang penuh onak duri…moga diri kita terus tabah dan redha dengan segala dugaan dan mehnah yang melanda…sekadar ingatan bersama…ikhlas dari hamba Allah yang hina…

No comments:

Post a Comment